Wednesday, May 20, 2020

my so-called-new-achievement heheh

Assalamualaikum. 

sumber : google

Hai everything, Alhamdulillah terdetik hati nak update blog harini menjadikan ia the second post in 2020. lol hopefully it won't be the last one for this year? Nothing much to share, just want to mengabadikan one of my so-called-new-achievement in this blog. 
To be honest, aku dah lama, sangat lama mengimpikan untuk mencuba melukis dengan penuh passionate sekali. Dukacitanya, passionate tu tak pernah lekat. Selalu hangat-hangat tahi ayam. Pastu bila je nak improve? 

Aku selalu mcm tu. Buat keje sekerat jalan dalam segala hal. Apa nak jadi lahai...Semoga anak anak aku besok tak ikut perangai ibunya dalam bab ni, sila ikut ayah tau! Hehehe

DRAWING TABLET
Ok, nak dijadikan cerita masa aku masih belajar (now dah habis) masa tu cuti sem aku ada lah teringin sangat nak beli drawing tablet. Ushaa punya ushaa, ada lah terjumpa this one tablet brand HUION dengan harga yg berpatutan. Baca review, tengok tutorial kat youtube. Nampak mcm senang je guna, pastu terus aku beli. Bila dah sampai....aku tak reti guna sangat...tak familiar...kurang ilmu... 
Aku ada lukis something tp tak ingatlah apa, tak menjadi sangat that's why tak ingat lol pastu aku givap. Masuk sem baru aku tak bawak tablet ni sebab aku rasa mcm tak menyempat je pun nak melukis (padahal banyak je masanya)
Dalam setahun jugak la kot aku abaikan benda alah ni. And then this month, April. Kan tengah musim PKP, aku pun tergerak hati nak bukak tablet ni, nak mentelaah semula la kononnya. Hmm......Lagi sekali kecewa sebab apa tau? sebab pen tablet tu tak function, takde sensor. Masatu aku syak sebab aku tak bukak bateri triple A kat dalam pen tu so that dia berkarat akibat lama sangat terbenam dalam tu. So lagi sekali aku hampa. Memang hampa gila time tu sbb...yedoh, dah berkobar-kobar dengan semangat waja nak melukis sekali dia tak function. Hampir saja aku baling benda alah tu ke lantai. Takcaye boleh tanya sepupu aku. Har har har
Tapi aku tak givap babe, especially lepas aku tengok one of my mutual on twitter, Jat, updated about her new tablet. Dan bestnya dia pun beli jenama HUION jgk! aku pun tiba-tiba rasa nak try tengok balik yg aku punya. Adjust setting yg mana aku tak adjust lagi before this. Tengok google. Pastu tukar bateri lain (padahal sebelum ni pun aku dah tukar) 
pastu....pastu.....pastu......cursor dah start bergerak when i touch the pen on the tablet! Happy giler, terus aku start melukis malam tu. Sampai tak tidur, lepas sahur, lepas subuh, baru tidur. Hu hu hu. Actually masatu aku takde niat nak lukis sangat pun just nak biasakan diri dengan penggunaan pen dan tools kat adobe illustrator. At first memang kekok. Tapi malam tu jugak aku terpikir nak buat a simple kad raya. 
And here u go!! My very first digital drawing. 


A simple kad raya i made in two days. Two days la der sebab still terkial-kial hehehe. Well, I learned by myself. Kira okay la kan the outcome?
So i told my fiance about the tablet, and also told him that i want the new one yg boleh lukis terus, cth mcm wacom cintiq yg boleh lukis terus dalam tablet tu. Unlike the current one, yg kena sambung guna laptop. Ok je the current one, cuma I want to upgrade (later lah not now) Maybe i'll be more passionate after this, who knows right? 
Oh ya, told yah, I always adore my friends' drawing. Whoever yg boleh melukis ni aku adore betul lah. Rasa mcm.. YaAllah korang ni gifted betul... 
So yah, one of my friend ada open a youtube channel, which contain her drawing & animation. I want to give her a shoutout (eventho idk ade readers ke tak kat blog ni kkkkk) 
Yeah, please subscribe to my friend's youtube channel -- HaraTV (click here)
And if you don't mind, do follow my instagram too :))))
Okay that's all for this so-called-new-achievement entry yg banyak bebel aje. 
till then, 
bye-bye.

7 comments:

  1. Comel je kad raya tuh. Ada je reader. Contohnya saya. Hahahaha. Ada tanya ieyra kat twitter pasal drawing tablet tu. Tak sangka pulak follow your blog. Almaklumlah lupa dah lama gila tak bukak blog ni ha. Sekarang ni je baru bukak balik.Drawing tablet tuh recommended lah jugak kan untuk beginner kan? Sebab harga murah kan. Ada survey kat shopee harituh. Almaklumlah nk beli wacom mahal plus tak biasa guna lagi drawing tablet ni. Baik beli yg murah dulu kan.

    ReplyDelete
  2. sukanya tengok orang pandai lukis digital ni.. selamat hari raya. eh belum. heee

    ReplyDelete
  3. @Cikkmira.com oh awak ler orangnya! hahahah aah lupa nak maklumkan yg tablet ni sangat rekemended utk beginner.
    masa nak beli dulu pun kite pikir mcm tu jgk, beli yg murah dulu. biasa kan diri. kor kot kang beli yg mahal terus
    end up terbiar sepi hahaha naya

    ReplyDelete
  4. So cool la your drawing! 😍
    Selamat Hari Raya Aidilfitri

    p/s: Done follow your blog hehe.

    ReplyDelete
  5. You're talented^^
    I've followed ya!

    ReplyDelete